Ur magasinet Bona Vita – Maj 2007
De klassiska operahusen i Paris och Wien dominerades av sina trappor och salonger. De privata logerna var många.
Det speglade operan som social scen. Människor gick inte i första hand dit för musiken och dramat, utan för sina affärer: politiska, ekonomiska eller erotiska.
I mycket finns detta kvar på New Yorks ledande opera, Metropolitan. Vi har varit på flera operakvällar som börjar med middag i Metropolitans restaurang. (Desserten äts i första pausen.) Sällskapet sätter sig därefter i logen – vilket medger att man ostört kan gå ut och samtala utanför. En och annan i sällskapet avviker innan operan är färdig.
– Åh, sa vår värd en gång. Jag hinner aldrig sitta kvar hela tiden, men när jag blir pensionerad ska jag låta sätta upp sista akten av alla viktigare operor, så att jag kan se vad jag missat.
Det är en attityd som knappast är regel, men den speglar operahuset som social arena.
På Metropolitan uppträder världens stora stjärnor. Få operahus har sådana resurser – vilket också syns på de många sidorna i programbladet som listar årets donatorer.
Nu senast har Die Ägypyische Helena av Strauss fått lysande recensioner. Liksom Rossinis Barberaren i Sevilla, där svensken Peter Mattei just nu gör succé som Figaro.
Biljetter kan gå att få via de stora hotellen. Men bäst på nätet eller i biljettkassan på Metropolitan; ibland finns det i sista stund returnerade biljetter.
New York Philarmonic spelar i Avery Fisher Hall i Lincoln Cener och världens stora symfoniorkestrar uppträder på Carnegie Hall. I både nedlagda och fungerande kyrkor spelas utmärkt kammarmusik.
New York är en musikstad. Medan den talade teatern ofta är en besvikelse, genomförs Broadways stora shower med kraft och professionalism. Lion King, Mama Mia, Chicago, Avenue Q, Producers är exempel på föreställningar som går år efter år, utan att man märker något av rutin och trötthet.
Nyhet är The Pirate Queen, som nu går på förhandsvisning och kommer att ha premiär i maj. Ryktena säger att det blir en långkörare. Men sådana rykten sprids ofta ut av föreställningens PR-folk. En Broadwayföreställning är en mångmiljoninvestering och ska just ses som ett affärsprojekt.
.
New York är en jazz-stad. Jazzbarer finns det gott om, t ex Jazz Flash Inn, Harlem Grill, Minton’ s Playhouse, BB King Blues Club, Iridium, Blue Note, Birdland och The Vanguard. Jazz at Lincoln Center är lite mer av en konsertlokal, utan servering.
Dessutom spelar Woody Allen and the Eddy Davis New Orleans jazz band på måndagskvällar på Cafe Carlyle i hotellet med samma namn. Går att beställa biljetter på nätet.
Rockmusik finns också över hela New York, dock mest downtown. Klassiska CBGB på Bowery stängde förra året. Området kring Bowery var tidigare ett av New Yorks mest nedgångna, nu håller det på att bli ett av de hetaste – och då klarade inte en sunkbar som CBGB de nya hyrorna – hur experimentell rock som än spelades där. I stället får man gå till Bowery Ballrom, Mercury Lounge eller Joe’s Pub.
Men New York behöver varken vara krävande, avant garde eller högkultur. För många är musik i New York samma sak som Radio City Music Hall innan jul och Nötknäpparen på New York City Ballet (granne med Metropolitan), också vid jul. Men då får man planera i mycket god tid för att få biljetter.
Den musikintresserade som kommer till New York har bara att läsa New York Times bilagor på söndagen eller den bästa av de lokala magasinen – New York Magazine – för att få en strålande meny av allsorts musik.
Hur får man biljetter?
Det bästa är naturligtvis att vara ute i god tid och beställa. Alla stora teatrar och konserthallar har numera egna hemsidor där man kan beställa biljetter. Men sista-minuten-biljetter finns ibland i kiosken TKTS vid Times Square. Man kan också försöka på www.theatermania.com. Dessutom är de stora hotellen ofta duktiga på att trolla fram biljetter.
Man kan också chansa och gå till biljettkassan på teatern eller konserthuset. Och till sist finns också de som står utanför på gatan och säljer dyra biljetter. Men se upp: Biljetterna kanske har rätt datum – men fel årtal.
OLLE WÄSTBERG