Artikel i Handelskammartidningen – November 2006
– Hur var det att komma hem?
Det var den vanligaste frågan jag fick när jag kom tillbaka till Sverige efter nästan sex år i New York. Jag hade ju varit oavbrutet uppkopplad och hemma på somrarna, så Sverige var ju inte helt främmande. Ändå var det på flera områden överraskande svårt att återkomma till Stockholm från New York, till det Stockholm jag bott hela mitt liv.
Visst, Stockholm är mindre och har mindre utbud. Det är självklart. Och i Sverige har vi nästan ingen tjänstesektor. Men långt viktigare var upplevelsen av att det var stökigt och otrevligt när jag gick över Sergels torg från Stadsteatern en sen kväll. Spänningen i t-banan en sen lördagskväll gjorde färden obehaglig. Klottret har brett ut sig. Skräpigheten ökat. Snöröjningen fungerar inte. Och detta i jämförelse med New York. I Stockholm har brotten ökat.
I New York har nästan alla minskat brottskategorier minskat med ca 70 procent på 10 år. Det här ser också den som kommer tillfälligt till Stockholm. ?You have only one chanse to make a first impression.? Och det har en stor betydelse för Stockholms möjligheter att nå framgång.
Det finns ett antal index som mäter länders och platsers varumärken och attraktivitet. De spelar roll för hur investeringsbeslut fattas, för var företag väljer att etablera sig och var människor väljer att turista.
Själva varumärket ? vad man omedelbart får för associationer när man hör ett namn ? är centralt. Bilmärket Skoda fick komma över sitt gamla öststatsrykte för att vanliga bilköpare skulle reflektera på bilen. Eller försök övertyga familjen om att nästa storstadssemester ska gå till Bukarest. Vinerna i Rumänien börjar bli bra, det är ett gammalt kulturland. Men de flesta läser nog noga det finstilta innan de vågar fatta beslut. Lite lättare med Rom eller Barcelona. De har helt enkelt ett bättre varumärke.
Den brittiska tidningen Economist publicerade för inte så länge sedan sitt Business Trip Index för 2006. Stockholm kom på en ganska hedrande 17 plats. Vancover vann. Men vad avgjorde? Högst på listan kom säkerhet och stabilitet. Ska man göra affärer någonstans ska man inte behöva ha livvakt eller vara rädd att bli rånad.
På andra plats kom hälsovård. Därefter kommunikationer och sedan kulturen. Hela staden måste alltså vara anständig, tillgänglig och trevlig att vistas i. Då vill affärsfolket åka dit och arbeta.
Det är något att tänka på för Stockholm. Det är viktigt med prestigeprojekt. Tauml;nk bara på hur Turning Torso satt Malmö på kartan! Det är viktigt att alla drar åt samma håll för att utveckla regionen. Se bara på hur politik och näringsliv samverkar i Göteborg!
Stockholm är något mer än en hemort etc. Själva bilden av landet. Lite svårt att tänka sig USA utan NYC, Jpan utan Tokyo, frankrike utan Paris. Ett brand.
Vad ger Stockholm för bredare associationer? Modernitetr. Mer skanses och Vasa ? trevliogt i o f s ? än Kista Tower och Debaser. Gringo