Artikel i bok från Gotlands konstmuseum
Det var den första vilsna kvällen i New York inför bad som skulle bli sex år i ”världens huvudstad”. Dagen efter skulle jag tillträda som generalkonsul. Då drog en god vän, konstnär i New York, iväg mig och Inger till fest hos Peter Åström och hans fru Catharina Lundgren Åström i deras lägenhet på 16:e gatan.
Där fanns en stor grupp av New Yorks svenska konstnärer. Peter Äströms hem var något av en samlingspunkt för delar av den svenska konstnärskolonin. New York har alltid haft en dragning på svenska konstnärer. Vid varje tillfälle finns ett 40-tal svenska konstnärer i New York; för de flesta är det något eller några år i deras utveckling. En och annan blir kvar och Peteråström som för mer än 30 år sedan reste till New York för att studera på School of Visual Arts är veteran.
När Peter Åström kom till New York kom han snabbt att lära känna den tidens storkonstnärlige newyork-svensk, Öivind Fahlström. Och kom genom honom in i kretsen kring Andy Wahrol.
Att Peter Åströms konst hela sommaren 2006 fyllde Gotlands Museum var ingen slump.
New York – Gotland, tur och retur. För Peter Åström är Hellvi på Gotland och Union Square i New York de punkter han pendlar mellan. Union Square, nu med sin grönsaksmarknad. När Peter åström flyttade dit var parken ett knarkarnäste, men som så mycket i New York har den förvandlats till en sjudande idyll. Hellvi med raukar och S:t Olofsholm inom räckhåll. Ett annat ljus och en annan takt. Det speglas också i hans konst.
Peter Åström utmärks av linjen. Han kämpar med linjen, baxar och boxar på linjen, ramar in och töjer ut.
Mycket kommer igen. Kanske är skillnaden mellan Gotland och New York inte så stor? Vi kan se hur picknicken vid raukarna – i Peter Åströms fyra stora målningar – börjar likna snöfallet över Times Square. Olika ljus, men färgernas mångfald. Och den där linjen som skapar en verklighet som ses genom Peter åströms öga. De svarta dansarna på Union Square och solen över Gotland. De närmar sig.
På Gotlands Museum visades en annan del av Peter Åströms konstnärskap, hans collage och bearbetade foton. På en liten pall finns upphittade föremål: en rostig kam, en knapp, bitar av olika saker. För de flesta överblivna ting som någon missat att slänga. I Peter Åströms foton framträder de i ett nytt sammanhang och skapar en ny estetik.
Det är konstnärens öga och hand, inte föremålet, platsen eller kontinenten som skapar konsten.
Olle Wästberg
Generaldirektör för Svenska institutet; svensk generalkonsul i New York 1999-2004.