Politisk marknadsföring

Artikel i Veckans Affärer – Oktober 2000

Vinnare i den amerikanska valkampanjen blir några datachips. Eller telefonbolagen.

Årets amerikanska val är nämligen telemarketingens val. Det rings som aldrig förr. Telemarketing är långt vanligare i USA än i Sverige. Var och varannan dag ringer det på telefonen med något inspelat budskap eller en snabbpratande säljare.

Intressant men störande. Förmodligen fungerar det, annars skulle inte företagen växa.

I USA är politiken en resursstark och framåt informationsbransch. Den ligger långt framme.

I år blir många miljoner amerikaner uppringda. Bara i New York tänker kampanjkommittén för Al Gore ringa upp närmare en miljon människor innan valdagen. Redan nu har de nått hälften. 600 frivilliga sitter på heltid och ringer.

Det är ganska konventionellt. Den som ringer har ett litet kort med uppgifter. Han eller hon frågar sig fram för att avläsa intresset. Om det är stort försöker man värva frivilligarbetare. Annars nöjer man sig med att få personen att gå och rösta – viktigt i ett land där valdeltagandet snarare kommer att ligga under än över 50 procent.

Dessutom finns personen i registren och kan få en påminnelse när valdagen närmar sig.

Mer sofistikerade är på ett sätt de inspelade budskapen. Det finns ett antal företag, störst är Aristotle International, som samlar och säljer namn. Man kategoriserar för att försöka få fram religion och etniskt ursprung, inkomst och utbildning.
Folkbokföringen är inget vidare i USA. Det är en allmän uppfattning att myndigheterna inte ska hålla reda på medborgarna. I den folkräkning som just avslutats räknas det som en stor framgång att närmare 70 procent av den förmodade befolkningen svarat. Trots detta får företagen fram bra register.

Här köper partierna register, läser in meddelanden som skräddarsytts för just den gruppen och låter datorn ringa upp. På så sätt kan man nå miljoner människor med mycket lite arbete.

Naturligtvis slänger många på luren. Men förmodligen är det ändå tillräckligt effektivt. Och datorn behöver inte gå ut och dricka kaffe och hämta nytt mod efter att ha fått luren i örat för femte gången irad.

USA översvämmas av politisk TV-reklam. Det är massbudskapens arena. Men den viktigaste – och minst uppmärksammade – nyheten i den politiska marknadsföringen är de specialiserade argumenten, som riktar sig just till mottagaren och gärna via telefon. Den vägen går det också att lite smygande förtala motståndarna.

Unga moderater har med viss framgång försökt telefonkampanjer. Just nu svämmar USA över med svenskar från den politiska sektorn. De lär sig och plockar upp.

Tro mig – telefonpåverkan kommer att finnas i Sverige i full kraft i 2002 års val. Och i all annan marknadsföring.

OLLE WÄSTBERG