Nu visas vikten av ett oberoende public service

Corren 8 april 2020

Under corona-epidemin måste vi alla genom vårt beteende ta hänsyn och alla söker daglig information. Folkhälsomyndigheten och regeringen måste nå ut till alla svenskar. Att så många av de döda är nyligen invandrade som inte nåtts av underrättelser är talande.

På sociala medier upprätthåller många kontakter med sina vänner. Men där cirkulerar också lögner och konspirationsteorier. I en viktig undersökning, ”Informationspandemin”, från tankesmedjan Fri värld, har experterna Henrik Sundbom och Patrik Oksanen visat hur omfattande desinformation som sprids. Kinesiska och ryska källor agerar för att öka klyftorna i de västliga demokratierna och skapa misstro mot beslutsfattarna.

Just detta gör Public Service – SvT, Sveriges radio, Utbildningsradion – helt centrala. Aktuellt och Rapport domineras av nyheter kring viruset. SvT har haft en återkommande sändning, ”Coronaspecial”, där man informerar och svarar på frågor. Presskonferenser från Folkhälsomyndigheten, Myndigheten för samhällsberedskap och regeringen har direktsänts.

De senaste åren har präglats av åtskilliga påhopp på Public Service. Moderaternas stockholmsdistrikt vill lägga ner Public Service, och partiet vill styra så att dessa medieföretag får ett smalare programutbud och mindre pengar. Mest tydliga är Sverigedemokraterna som anser att politiker ska bestämma över Public Service. Corona-informationen visar hur viktigt det är att Public Service kan ha ett garanterat oberoende.

Också dagstidningarna är ledande i upplysningen om coronan, speciellt när det gäller den lokala informationen. Eftersom konsumtionen faller drastiskt minskar också annonseringen, vilket hotar åtskilliga dagstidningars överlevnad. Flera små lokala tidningar, främst i Norrland, hotas av konkurs. Men också tidningar med större upplagor drabbas. Kvällstidningarna har äldre läsare och de går inte till affärer och köper tidning.

Regeringen har beslutat om extra mediestöd med 200 miljoner kr. Stor slant, men ändå bara en liten andel av de uppåt 3 miljarder som annonsintäkterna minskar med.  Eftersom medierna är centrala, både för den långsiktiga demokratin och för corona-bekämpningen måste man nu öka stödet. Dessutom bör stat och kommuner använda annonser i samtliga tidningar för att sprida kunskap och informera om nya restriktioner.

Den utveckling vi nu ser gör också att Sverige när tiderna blivit bättre måste ta tag i de frågor som kan garantera Public Service opolitiska oberoende och dagstidningarnas långsiktiga överlevnad i ett alltmer digitaliserat samhälle.

OLLE WÄSTBERG