9/11 – ett svenskt perspektiv
Ekonomin – Double Dip
Kronan och Ericsson
En modernare Sverige-bild
Integration i Sverige och USA
Klotter och konst
Sopspioner och råttor
Torrdassromantiken
Naturtillgångar inte rikedom
Stockholms skönhet i New York Times
Svensk mat, kokböcker och 9/11
Svenskt mode slår internationellt
Medier som produkter
Promotion ger resultat
Slut – ett fult ord
9/11 – ett svenskt perspektiv
Under några sommarveckor i Sverige möter vi många frågor om hur det går att bo i New York efter 11 september (tack bra; det dagliga livet påverkas mycket lite). Samtidigt är det slående i hur liten grad det tycks ha trängt in att USA började en ny tideräkning efter den 11 september. I New York kände, direkt eller indirekt, 60 procent av alla invånarna någon som blev mördad. Mycket av tänkandet utgår just från 11 september. Det märks också i att majoriteten bland både människor och medier som ganska självklart accepterar ett krig mot Saddam Hussein för att förhindra att massförstörelsevapen kommer till användning.
Nu planeras minnescermonierna för årsdagen. Den kommer att påminna alla amerikaner om terrorn.
Ekonomin – Double Dip
Den som har följt vad jag skrivit under våren vet att jag är mer pessimistisk om amerikansk ekonomi än många bedömare i USA. Skälen är, menar jag, att den tidigare kraftiga investeringsvågen i amerikanska företag nu klingat av, att amerikanska hushåll är starkt belånade och beroende av börsen. Att det fortfarande gått bra för amerikansk ekonomi beror främst på
att konsumenterna inte minskar sina inköp.
Nu visar det amerikanska indexet på inköpschefernas planer för inköp på nedgång samtidigt som löntagarnas inkomster minskar, främst därför att övertiden minskar. Den fortsatta utrikespolitiska oron och terrorhoten
verkar i samma riktning.
Min husekonom i New York Times, Paul Krugman skrev i fredags: ”Two years ago we went into an economic funk, and it’s not over.” Han pekar främst på att amerikansk ekonomi arbetar långt under sin kapacitet och att risken för ytterligare en vändning neråt är stor.
Kronan och Ericsson
I flera nyhetsbrev har jag spått en förstärkt krona. Spådomen besannades med snabbare nedgång i dollarvärdet än jag trott. Under sommaren har sedan kronan stärks något. Jag tror dock att kronan kommer att ytterligare förstärkas. Skälet är att kronkursen numera enbart avgörs av utbud och efterfrågan – i motsats till i början av 1990-talet då bedömningar av landets
framtidsutsikter spelade en annan roll. När de stora svenska pensionsfonderna i slutet på förra året slutade köpa amerikanska papper minskade den svenska efterfrågan på dollar och kronan kunde börja stärkas. I och med att utlänningar sålt svenska aktier, främst Ericsson, har kronan på nytt försvagats något. Ingenting tyder dock på att svenskar under de närmaste månaderna kommer att investera tungt i USA.
Finansskandaler, terrorhot och osäker börs gör att efterfrågan på dollar kommer att minska – och därmed försvagas dollarn.
En modernare Sverige-bild
I juli publicerade Svenska Dagbladet ett lite längre samtal mellan mig och Invest in Swedens USA-chef Erik Enroth. Genomfört av SvD:s flitiga USA-korrespondent Karin Henriksson. Både Erik och jag drev temat att Sverigebilden måste förnyas och moderniseras. Den som vill läsa mer om marknadsföring av Sverige kan göra det på
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_2410009.asp
Integration i Sverige och USA
Hur invandrare i Sverige ska kunna få jobb har blivit en av den svenska valrörelsens stora debattfrågor. Innan den debatten startade skrev jag en artikel om just arbete och integration i Sverige/USA-perspektiv. Invandringsfrågor har jag f ö sysslat med sedan Thomas Hammarberg och jag skrev boken ”Öppna gränserna” på 1960-talet.
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,184792,00.html
Klotter och konst
New Yorks tunnelbana har sänt en studiedelegation till Stockholm för att studera konsten i tunnelbanan. Stockholms tunnelbana har på ett unikt sätt utnyttjat konstnärer och New Yorks tillhör inte de vackrare. Men nu låter New York t ex Roy Lichtenstein göra den nya Times Square-stationen. Fast Stockholms lokaltrafik borde sända en delegation i andra riktningen, för att studera hur man får en klotterfri tunnelbana. New Yorks tunnelbana är inte bara säker, den är också fri från klotter.
Vad man gjort är att sätta in tillräckligt med personal för att hindra att människor smiter in utan att betala. Tanken är att den som tänker klottra och råna nog inte först betalar för sig. Det har fungerat. Stockholms lokaltrafik säger att klottret kostar dem ca 100 miljoner kr per år. För det skulle man få 300 heltidsanställda kontrollanter…
Sopspioner och råttor
Om sopsorteringen i Sverige har jag skrivit flera gånger i nyhetsbreven. Den är samhällsekonomiskt olönsam (se t ex professor Marian Radetzkis rapport åt statliga ESO) och miljömässigt tveksam. Idén är t ex att man ska skölja sina mjölförpackningar i rinnande vatten, därefter köra med bil till närmaste sopstation och lägga dem i rätt fack.
Oppositionsledaren i Stockholm Annika Billström säger att Stockholm ger ett ”nedgånget, sjaskigt och skräpigt intryck” Samtidigt som jämförbara storstäder i Europa – för att inte tala om i USA – blir allt renare blir Stockholm allt skräpigare.
I sommar har ett nytt problem i sopsorteringens spår kommit i dagen: Råttorna. Skräpigheten kring sopstationer har gött råttorna som är större och fler än på årtionden. Vad gör man då?
Man sätter in sopspioner. Dagens Nyheter berättade i somras om ”Gunnar” som bytt jobb från att vara narkotikaspanare till att bli sopspion. Sopspionerna vakar över och fotografer med dold kamera på återvinningsstationerna för att komma åt de illegala slängarna. En av syndarna berättar att han får åka flera ,mil till närmaste miljöstation som dessutom bara har öppet tre dagar i veckan och under kontorstid. Han blev irriterad och ställde sin plastsäck på återvinningsstationen. Och det får man ju inte. Åtal på gång.
Råttplågan bekämpas genom att giftet heparin sprutas ner i jorden.
Miljövänligt?
I New York upphörde för någon månad sedan sopsorteringssystemet. Man sorterar nu papper för sig, men har slutat med övrig sortering. Den nye borgmästaren anser att de stora kostnaderna för sopsorteringen inte kan motiveras av miljöargumenten.
Torrdassromantiken
Det finns i Sverige en torrdassromantik. Nu på sommaren sitter folk och konverserar om hur de ströar och kalkar, om nya papptunnor och om dasslitteratur. Själv har jag lite svårt att se det som en del av civilisationen. I USA har antalet torrdass nu sjunkit till 671.000 i hela landet. 0,64 procent av alla hus, inklusive fritidshus har torrdass.
Naturtillgångar inte rikedom
Norrbottenspartiets färgstarke partiledare Lars Törnman, tidigare s-kommunalråd i Kiruna, uppträdde också bland de stora elefanterna på Gotländska Almedalen i juli. Där gick han till häftigt angrepp mot Stockholm. Stockholm bidrar knappast till tillväxten, sa han. ”Mig veterligen har Stockholm inga naturtillgångar”.
Törnman har alldeles fel. Stockholmarna finansierar med sina skatter en stor del av landet av det enkla skälet att Stockholm har den främsta av den moderna världens naturtillgångar, en kreativ miljö Hongkong, Singapore och Taiwan tillhör världens rikaste områden, trots att de inte har skymten av naturtillgångar. Samma sak med New York. Själva ansamlingen av folk kan ibland skapa en dynamik som i sin tur driver tillväxten.
Stockholms skönhet i New York Times
Journalisten Melanie Rehak hyllade i somras Stockholms skönhet som en stad vilande på vatten. Hon gjorde det i New York Times, vilket innebär att hon inte blivit bjuden på resan av generalkonsulatet eller det svenska turistrådet. Tillsammans sänder vi varje år ca 70 journalister till Sverige.
En av våra viktigaste uppgifter är ju att försöka få publicitet kring Sverige och svenska företeelser. Till New Yorks Times’ principer hör att aldrig acceptera resor. Däremot hade turistrådet hjälpt Rehak med tips. Läs artikeln på
http://www.nytimes.com/2002/07/21/travel/STOCK.html
Svensk mat, kokböcker och 9/11
Vi var för någon vecka sedan med på Kokbokens dag på Måltidens hus i Grythyttan. Carl Jan Granqvist ordnade stor show. Leif Pagrotsky visade hur livsmedelsindustrin nu exporterar för mer än lastbilstillverkarna, men hur lite av potentialen som ändå utnyttjades. Dags för svensk matoffensiv! (Vilket vi försökte bidra till i New York i våras med Culinary Swedish Week.)
”Kärlek, oliver och timjan” av Anna och Fanny Bergström ska tävla för Sverige i den stora kokbokstävlingen i Frankrike i november. Utmärkt bok, vi har själva lagat ur den i sommar. New York-bon Marcus Samuelssons ”En smakresa” var också nominerad. Sverige är ett stort kokboksland. I snitt kommer en ny matbok ut varannan dag. På seminariet talade nestorn bland världens kokboksexperter, Edouard Cointreau, och hävdade att USA efter den 11 september vänt sig inåt i matsmak. Nu ska det vara gammaldags mat, cowboymat. Försäljningen av kokböcker har gått upp kraftigt i USA efter terrordåden. Det stämmer med heminredningstrenden; Ikea hade t ex ett av sina bästa kvartal i USA någonsin i början av året. Människor satsar på familjen.
Svenskt mode slår internationellt
Svenskt mode slår också internationellt. Johan Lindeberg, som har butik i New York, planerar att öppna i Florida och Kalifornien. Ylva Liljefors (vars farfarsfar hette Bruno) heter en ung modedesigner som gör kläder med ”rockig kvinnlighet”. Hon har bl a gjort rockgruppen The Arks scenkläder. Hon har två år i rad haft modevisningar hemma hos oss på det svenska residenset på Park Avenue. I maj gjorde vi om ett rum och skapade en catwalk och en särskild plats för TV-fotograferna. I höst kommer hon att finnas med på den stora modeveckan i New York. I torsdags fick Ylva Liljefors svenskt modes finaste utmärkelse, Guldknappen.
Medier som produkter
Min efterefterefterträdare som chefredaktör för Expressen, Joakim Berner, har just blivit chef för Sveriges största reklambyrå, Lowe Brindfors. Steget från journalistik till annonsbyrå hade varit direkt uppseendeväckande för 10-20 år sedan. Att Carl Adam Nycop eller Ivar Harrie, Expressens första ledare, skulle gått till reklambranschen vore en omöjlig tanke. Nu höjer få på ögonbrynen. Medier har blivit produkter bland andra.
Promotion ger resultat
Det är roligt när arbete så småningom ger resultat. Två exempel på export inom upplevelseindustrin:
– För ett drygt år sedan, på den svenska filmmånaden i Scandinavian House, var vi med om att för första gången presentera Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” för en kvalificerad amerikansk publik. I somras hade den kommersiell premiär i New York. Time Out ägnade den en uppskattande helsida och New York Times kallade filmen ”a minor classic”.
– Det svenska garage-rockbandet Sahara Hotnights, som består av fyra 21-åriga kvinnliga musiker från Robertsfors i Västerbotten. lanserades i mars på “Showcase Sweden” som genomfördes av det svenska generalkonsulatet i New York och Export Music Sweden. Nu har Sahara Hotnights fått ett prestigeladdad amerikanskt skivkontrakt. Skivbolaget kommer att göra en storsatsning när man släpper skivan i september.
Slut – ett fult ord
I förra nyhetsbrevet fanns en notis som handlade om att amerikanska företag börjat med striktare krav på klädsel på jobbet. Slut på Casual Fridays, var rubriken. En del amerikanska företag har filter som ska ta bort pornografiskt material. Ordet ”slut” är på engelska ett fult ord, betyder ”hora”. Två av mina brev kom tillbaka med meddelandet att ”the mail security system blocked the e-mail you tried to send out”. Det finns många historier av det slaget, men den bästa tycker jag handlar om företaget som skulle introducera en klappstol som kan kunde fästa på väggen i duschen och gjorde det med en annons med texten: We are happy to introduce the Swedish clap. (clap=gonorre).
Man får vakta sina ord på flera språk.
Nästa nyhetsbrev
Det här nyhetsbrevet är avsänt från Stockholm. Nästa brev kommer från New York, strax efter den 11 september. Titta gärna under tiden på www.wastberg.nu