Konststaden New York

Ur Bona Vita / Våren 2004

New York är världens konsthuvudstad.
Från de etablerade museerna till de nyöppnade ateljéerna i Dumbo. Det mest traditionella och det allra senaste samsas i staden.

Den amerikanska konstscenen vibrerar ­ och har gjort så sedan 1950-talet. När nygamla Moderna Museet öppnades i Stockholm är amerikanska konstnärer (inte bara Robert Raushenbergs get) huvudnumren. Nyligen fick Stockholms Auktionsverk rekordpriser på amerikansk samtidskonst ur Anders Tornberg Collection.

Det finns i New York en öppenhet och energi som gör att unga konstnärer ­och de som vill bli konstnärer söker sig till New York från hela världen. Konstskolor som FIT och Parsons har dragningskraft och ordnar elevutställningar där man kan se vad som framtiden kanske bjuder.

Det finns en risk att den tillfällige New York-besökaren tar sig till Metropolitan, Guggenheim, Museum of Modern Art och Whitney­ och sedan nöjer sig med det. Och visst är de stora institutionerna fantastiska. Man kan tillbringa en vecka på Metropolitan Museum och hela tiden insupa nya upplevelser.

Bland de permanenta museerna finns två nykomlingar.

Neue Galerie, 86th Street vid Fith Avenue. Det är konstmecenaten och parfymerimiljadären Ronald Lauder som kring sina egna samlingar av tysk och österrikisk konst/design skapat ett fint litet museum.

American Folk Art Museum45 West 53rd Street ligger i ett hus som fått priser som världens bästa arkitektur. Byggnaden är värd att se, men också de fantastiska samlingar av naivistisk och folkloristisk konst. Bl.a en av världens främsta samlingar av den märklige Henry Darger som nyligen också visats på Magasin 3 i Stockholm.

Privata gallerier i New York visar dessutom konst som europeiska huvudstädersällan kan samla ihop. Det kan vara tysk 1400-talskonst, nederländskamästare, impressionister, konkretister. Ett galleri kanske har två eller tretavlor till försäljning ­ till mångmiljonbelopp i dollar ­ och skaparintresse genom att låna in och skapa en utställning.

Den typen av gallerier finns på 57:e gatan och på Madison Avenue. Ett av de bästa gallerierna ­ med mycket fotokonst ­är f ö Per Skarstedt Fine Art, ägt av svensken Per Skarstedt, 1018 Madison Avenue.

Själv går vi ofta till Chelsea på lördagarna. Lördag är galleridag, söndagar är de stängda. Området mellan 26th och 19th Street, mellan Tenth och Eleventh Avenue är själva galleriområdet. Ofta är själva lokalerna ­omgjorda lager och verkstäder­ lika intressanta att titta på som konsten.

Alla gallerier är inte lika bra.
Här dock några säkra kvalitetsgallerier:

Galerie Lelong
(där svensken Anders Krisar nyligen ställde ut).

Max Protetch
(som ofta ställer ut arkitektur)

David Zwirner
(där svensken Jockum Nordström hade utställning kring årsskiftet)

Paula Cooper

Mathew Marks

Casey Kaplan
(Ligger några kvarter ner i Meat Packing Distrikt. Har bl avisat svenskan Annika von Hausswolff)

Andrea Rosen
(där Annika Larsson ska visa videokonst i höst)

Mary Boone

Marianne Boesky
(som ställt ut Anneè Olofsson)

Gagosian Gallery

Det finns åtskilliga svenskar som etablerat sig på konstmarknaden i NewYork.
För att nämna några av dem som bor i staden:
Maria Friberg, Mats Pehrson, Hans Frode, Peter Åström, Cecilia Rodhe, Stefan Umaerus, Siri Berg, Annika Berglöf, Magdalena Caris, Mia Enell, Madeleine Hatz.

Det kan vara klokt att följa dem. Det som slår i New York brukar intresseresten av världen.

När man ändå är i Chelsea bör man titta in på Comme de Garcons520 W22ned Street. Det är en modeaffär som kunde vara en installation. Inredningen har inspirerats av Richard Serras lutande, buktande väggar. Skoroch kläder är placerade som inslag i en miljö.

Det finns också trevliga brunchställen i Chelsea. Själva föredrar vi The Park (118 10th Ave). Men också Bottino (246 10th Ave) , klassiska Empire Diner (210 10th Ave) och lite lyxigare Biltmore Room (290 8th Ave) ligger i trakten.

Chelsea har konst som inte hunnit till museerna.
Den allra senaste konsten hittar man i Brooklyn ­Williamsburg eller Green Point, bara ett tunnelbanestopp från Manhattan. Där har gallerierna oftast enbart öppet på lördagarna. I Williamsburg är det bästa galleriet Schroeder Romero173 ANorth 3rd Street. Man kan ta det som utgångspunkt.

Också i Dumbo (området Down Under Manhattan Bridge) börjar gallerier växa fram för den som vill exploatera det allra senaste. I Dumbo ordnas också några gånger om året veckoslut med öppna ateljéer.

För att planera en konstlördag krävs att man läser på lite i förväg: New York Times art-bilaga på fredagen. New York Magazine och Time Out. Alla har bra listor.
Man kan också söka på www.artnet.com

Olle Wästberg