Aftonbladet – 3 mars 2004
Någon gång i slutet av 1991 ringde Bert Karlsson till mig. Han var då riksdagsledamot för obskyra Ny Demokrati. Jag var statsekreterare i finansdepartementet.
Bert Karlsson ville sänka momsen på nöjesfält. (Skara Sommarland t ex). Nu skriver Bert i Aftonbladet. (Musikexporten är en bluff. 28.2).
Nu vill han ta bort momsen på CD-skivor (Mariann Grammofon?). Bert Karlsson hymlar aldrig med egenintresset. Det är rätt kul.
I sak gynnas inte musikexporten av att momsen tas bort, eftersom export är momsfri.
Bert Karlssons tes är att den svenska musikexporten, som brukar beräknas till ca 5 miljarder kr är en bluff. Svenska artister ligger på utländska skivbolag, i musikexporten räknas in också musikteknologi.
Det är nu inte så konstigt. Volvo ägs av Ford i USA. Likafullt är Volvo-bilar en av Sveriges viktigaste exportprodukter.
Att man räknar in t ex musikteknologi i musikexport är självklart. Skogindustrin exporterar pappersmassa, papper, hyvlat virke, trähus och blöjor. Allt har samma källa.
Musikindustrin är royalties, skivförsäljning, videoproduktion, cd-pressar och mycket annat. Utan artisterna hade det inte blivit någon export.
Jag kan se det ur amerikanskt perspektiv. Roxette, Cardigans, Hives är stora namn.
I samband med de två Swedish Showcase om svensk musik som det svenska generalkonsulatet i New York och Export Music Sweden arrangerat (ett tredje kommer om två veckor) har grupper som Sahara Hotnights, The Soundtrack Of Our Live och The Sounds fått stor uppmärksamhet.
De två sista åren har new york press skrivit mer än 30 gånger varje år om svenska band. CNN gjorde ett halvtimmesprogram om Swedish Showcase i New York 2003. Programmet sågs, enligt CNN, av nästan 9 miljoner människor.
För Sverige är det livsviktigt att presentera det moderna Sverige. Mindre köttbullar, Carl Larsson och knätofs, och mer IT, biotech, svenska kockar och modern musik.
Den medieuppmärksamhet svensk musik fått i USA är ovärderlig. Den hjälper till att prägla en bild av det moderna Sverige som i slutändan hjälper till att sälja också Ericsson telefoner och Sverige som turistmål.
OLLE WÄSTBERG
Sveriges generalkonsul i New York