Medierevolutionen avgjord
Bush håller löften, det gör politiker
Clintoniterna går till Internet
From boom to gloom
PUL – fortsatt hot mot yttrandefriheten
DigiTV på gång
SvT kan skapa kvalitetsmarknad
Lätt bli lurad
Svenska musikframgångar
Konsulärt
Medierevolutionen avgjord
För precis ett år sedan skrev jag ett nyhetsbrev som enbart handlade om världens största sammanslagning inom informationsindustrin: Time Warner-AOL. Den som vill läsa hela analysen hittar Nyhetsbrev 16 här. Jag trodde, och tror, att fusionen är början på en helt ny tid för medierna.
Nu har de amerikanska konkurrensmyndigheterna — i detta fall Federal Communications Commission, FCC) efter ett års förhandlingar med AOL-Time Warner godkänt fusionen. Det väsentligaste villkoret var att det nya företaget inte får stänga ute konkurrenter vare sig från kabelTVn eller SMS-meddelanden på telefonerna. (Man ska alltså kunna se ett Disneyprogram om man har TimeWarner kabel eller ringa upp en abonnent som inte är ansluten till AOL.)
Poängen med fusionen mellan världens största internetföretag och världens största medieföretag är det som kallas konvergens. Man kommer att kunna lyssna på musik, se på film och TV på sin dator – eller på sin TV. Bara att välja. Det mesta kommer snart dessutom att gå att få in på mobiltelefonen. Och det går naturligtvis att ringa via datorn. Förmodligen kommer om 10-15 år uppdelningen mellan datorer, TV, och radio att vara svår att förklara för de yngre. Ett helt nytt medium växer fram.
Intressant är att FCC tyckte att det viktigaste med uppgörelsen var att ICT, d v s kombinationen av SMS-meddelande och chatgrupper, skulle vara öppet för alla operatörer. Man menar att en stor del av framtidens kommunikation och informella kontaktnät kommer att använda ICQ. Den som vill veta mer kan titta på www.icq.com. (Finns också på svenska, men tycks översatt av en robot. ”Gratis e-mail på ditt språk” översätts med ”Frivillig e-mail inne din språken”.
Bush håller löften, det gör politiker
Det har väckt viss förvåning att den nye amerikanske presidenten George W Bush utsett en urkonservativ abortmotståndare till justitieminister, en fackföreningsfientlig arbetsmarknadsminister, en miljöminister som vill öka exploatering av vildmark samt att Bush deklarerar att det ska bli stopp på bidrag till stöd till familjeplanering i uländerna om organisationerna som får pengar är för abort, att USA ska minska sitt internationella engagemang, att oljeutvinning i Alaska ska tillåtas och att man ska försöka upphäva Clintons miljölagar.
Förvåningen finns hos dem som säger att eftersom Bush vann så knappt — t o m förlorade om man räknar det totala antalet röster — så ska han lägga sig mycket nära demokraterna.
Det där är ett missförstånd. Politiker brukar hålla sina löften. Trycket är stort på Bush att fullfölja sina löften. Både medierna (som har allt han sagt i valet inlagt i digitala mediearkiv) och partifolket i kongressen kommer att gå hårt åt presidenten om han sviker sina löften.
Dessutom har en politiker som upprepat en sak hundratals gånger i valrörelsen lite svårt att inför sig själv lägga om politik. Det gäller nog i särskilt hög grad George W Bush som gjort sig känd för att inte lägga sig i detaljer utan styra genom programmatiska uttalanden.
När politiker talar om samling över partigränserna — i Sverige eller i USA — menar de oftast att de andra ska rösta på just deras program.
Politiker tillhör dem som har svårast att svika sina löften. Björn von Sydow, som innan han blev försvarsminister var docent i statskunskap doktorerade på en avhandling med titeln ”Kan vi lita på politikerna?”. Han jämförde offentliga ställningstaganden med dagböcker och protokoll från interna överläggningar under 1950-talet och kom fram till att politiker sällan säger ett och gör ett annat.
Clintoniterna går till Internet
Alla politiska vita-hus-medarbetare lämnar i dagarna och den nyvalde presidentens medarbetare flyttar in. I vanliga fall väntar bra jobb på dem som slutar. Lobbyister, advokatfirmor och think-tanks vill gärna ha dem. Men den här gången visar det sig att en rad ledande Clinton-medarbetare väljer att jobba på internetföretag. Minst nio personer får ledande jobb på olika internetföretag, ofta sådana som ligger nära politiken som grassroots.com, voter.com, speakout.com eller govolution.com.
Det är kanske inte så konstigt. När Clinton-administrationen ryckte in i Vita huset 1993 blev de förvånade över att den gamla regeringen inte tagit klivet in i dataåldern. Med undantag av presidenten själv har Clintons Vita hus varit helt beroende av e-mail och internet.
Dessutom: internet erbjuder kanske större möjligheter än något annat område att fortsätta att driva politik. Och stämningen på på ett internet-start up liknar nog ofta den i Clintonadministrationen.
From boom to gloom
Bara i år har 42 000 anställda fått sparken från dot-com-företag i USA. T o m jätteföretag som AOL-Time Warner och New York Times avskedar. Främst beror det på att annonsmarknaden för internet sjunker. De rena e-handelsföretagen har nästan aldrig gått med vinst och när nu också framtiden ser dystrare ut sinar riskkapitalet.
Det innebär inte att allt är dystert i New Yorks Silicon Alley. Internet fortsätter att vara framtidens medium, men kanske i högre grad som stöd till andra medier och produkter. E-handel ses mindre som en självständig inkomstkälla, utan som en alternativ försäljningskanal för företag. Buisness-to-buisness växer och ökar produktiviteten. Sammansmältningen mellan de traditionella medierna och internet tycks slutgiltig. Men de mer vildvuxna idéerna har inte många chanser längre.
PUL – fortsatt hot mot yttrandefriheten
Det här nyhetsbrevet startade för två år sedan som ett inslag i motståndet mot PUL, personuppgiftslagen. PUL är — om den tolkas efter bostaven — ett svårt hinder för nätet som en form för kontroll av makthavare och fri debatt. Hittills har lagen bara undantagsvis tillämpats, men lagar som gäller yttrandefriheten ska inte vara beroende av överhetens välvilja.
PUL är en tolkning av ett dåligt EU-direktiv – som Sverige vill förändra. Dock är Sveriges linje att EU ska ta nya direktiv som inte bestraffar vardaglig och harmlös behandling av personuppgifter.Tyvärr räcker det inte. Yttrandefrihet är just att få yttra sig på annat sätt än ”vardagligt” och ”harmlöst”.
DigiTV på gång
400 TV-kanaler – det är vad de som ansluter sig till digitalTV i New York får. Just nu är digital TV på snabb frammarsch i USA. Myndigheterna har försökt få de lokala TV-bolagen att övergå till digitala sändningar genom att tilldela dem en ny frekvens för digitalsändning (marksänd digitalTV) och kräva att en gammal frekvens ska lämnas tillbaka senast 2006. Flera av de 1300 TV-stationera klagar att tiden för omställning är för kort. Den marksända digitalTVn ger till att börja med mer service men inte så mycket mer TV. Det ger däremot fiberuppkopplingarna t ex i New York.
Då får man möjligheter att dela skärmen och se på två program samtidigt, inbyggd hårddisk så att det man senast tittat på sparas (om telefonen ringer t ex), programguider och internet. Den som vill följa vissa aktier eller viss sport kan få just de resultaten som en remsa längst ner på skärmen.
Den diskussion som kommer upp är risken för monopol. Är man väl uppkopplad till ett bolag med all sin TV, sina inställningar och sin internet blir det svårt att byta.
SvT kan skapa kvalitetsmarknad
I diskussionen om nedskärningar på Sveriges television har personalen bl a sagt att de leder till att företaget får lägga ut produktion och därmed ”gör sig beroende av kommersiella producenter”. I själva verket följer SvT-ledningen bara riksdagsbeslut och kraven i tillståndet. Syftet är att allt som sänds inte ska produceras på Oxenstiernsgatan utan att SvT ska hjälpa till att skapa en marknad av fristående kvalitetsproducenter.
Tyvärr har nog de flesta uppköp skett av råkommersiella produkter. SvT borde ta chansen att se till att lära en generation fria TV-producenter att framställa kvalitet. Det kommer att ge public service en chans också när TV och datorer smälter samman och huvuduppgiften inte blir att sända TV i just två speciella kanaler utan att se till att bra svensk produktion finns lättillgänglig för den som söker på nätet för att se TV.
Lätt bli lurad
För några veckor sedan fick jag ett mail med en artikel ur Washington Post. Den handlade om att USA var bekymrat över att en rad länder tvättade svarta pengar. Det rörde sig om de vanliga skatteparadisen och några stater som är kända för tveksamheter på det här området. Men i uppräkningen fanns också Sverige.
Vilket ledde till att jag mailade experter i Washington och frågade vad detta var för något. Stor förvirring utbröt.
Så småningom visade det sig att artikeln var förfalskad. D v s att det var en helt riktig artikel som varit införd i Washington post. Klippet hade den riktiga layouten. Allt var riktigt. Så när som på att någon lagt in ordet Sverige på två ställen i uppräkningar.
Någon hade skojat med den person som sände klippet till mig.
Det var ju bra att det vart fel, men själva händelsen är symptomatisk. Vem som helst kan förfalska nästan vad som helst. Oftast är det på skoj, men denna lilla händelse visar hur lätt det är att förstöra ett företags image eller t ex minska försvarsviljan genom enkla och trovärdiga förfalskningar.
Om risker för företag med cyberrykten har jag skrivit en krönika i Veckans affärer, www.va.se.
Svenska musikframgångar
Samtidigt som Polarpriset — ”Det svenska Nobelpriset i musik” — kungörs i Cannes kommer vi att på det svenska residenset i New York ha en lunch för gräddan av amerikanskt musikfolk och via webcast följa vad som händer i Cannes.
Svensk musik har ju haft fantastiska framgångar. Fyra svenska grupper finns på Billboards 100-lista. Och i oktober kommer ABBA till NEW York med Mama Mia!
Konsulärt
Det svenska generalkonsulatet i New York ska ju på alla sätt hjälpa Sverige och svenskarna. Det gör vi genom en omfattande informationsverksamhet för att få Sverige omnämnt i medierna. Med viss framgång — ca 70 Sverigerelaterade omnämnden förra året. Vi jobbar med att få kulturevenemang till New York. Närmast kommer radiosymfonikerna och Erik Erikssons kör för tre konserter. Vi satsar mycket på att spegla Sverige som IT-samhälle och modern svensk design.
Just nu har Sverige EU-ordförandeskapet. Även om amerikanernas intresse för EU är måttligt försöker vi föra fram bilden av Sverige som EU:s ordförande. Om det går det att läsa mer i generalkonsulatets nyhetsbrev http://www.freshfromsweden.com.
Dessutom har vi hand om ca 11.000 konsulära ärenden per år, mest pass, visum och arbetstillstånd. Ibland också mer otrevliga saker.
På sistone har två svenska ungdomar hoppat över spärren vid tunnelbanan och åkt fast. Det blir ganska lindriga böter som straff. Men innan det blir dags för det kan det ta ett dygn i amerikanskt häkte — vilket är en upplevelse man inte önskar någon.
Andra svenska ungdomar har haft studerandevisum eller arbetat som au-pair och tyckt att det inte gör så mycket att stanna några veckor över tiden. De ska ju ändå ut ur landet. Och ut åker de, utan möjlighet att återvända på mycket länge. Och kan dessutom få sitta en vecka i immigrationsmyndigheternas häkte, kanske med 50 personer i samma rum.
Mer om generalkonsulatet finns på www.swedennewyork.com.